Η ανάγκη συνεχούς αξιολόγησης για την αποτελεσματική εφαρμογή του Προγράμματος σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς που αυτό διαπραγματεύεται κατέστησε επιτακτική την ανάγκη να συμπεριληφθούν συγκεκριμένα εργαλεία αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των κυβερνητικών δράσεων και πρωτοβουλιών.
Η αξιολόγηση των επιδόσεων (εκροές), της αποδοτικότητας (αξιολόγηση επιπτώσεων σε σχέση με τον ποιοτικό στόχο της Δημόσιας Πολιτικής), της αποτελεσματικότητας, η θέσπιση ειδικών ελεγκτικών αρχών, καθώς και οι δείκτες απόδοσης σε σχέση με το κόστος, το όφελος και τη χρησιμότητα αποτελούν κάποια από τα εργαλεία αξιολόγησης.
Ήδη από την εισαγωγική ενότητα 1 του Μνημονίου διατυπώνεται ρητά ότι οι όροι του Προγράμματος θα επικαιροποιούνται σε τριμηνιαία βάση με κάθε λεπτομέρεια και χρονοδιαγράμματα, λαμβάνοντας υπόψη την πρόοδο που έχει σημειωθεί αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις κατά το προηγούμενο τρίμηνο. Η αξιολόγηση αυτή θα διενεργείται από τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (απάντηση στο κριτήριο αξιολόγησης για το ποιος θα διενεργεί τους ελέγχους). Εφόσον τα αποτελέσματα κριθούν ικανοποιητικά θα επέρχεται η οριστικοποίηση των αποφάσεων και η νομική έγκρισή τους.
Σε μια προσπάθεια μέτρησης του κόστους και υπολογισμού της χρηματικής αξίας για την έμπρακτη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων (τεχνική αξιολόγησης που μετρά το κόστος) γίνεται ειδική μνεία για τους πόρους που δύναται να αντλήσει η ελληνική κυβέρνηση από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και από την ΕΤεπ για τη στήριξη των επενδύσεων, δηλαδή 38 δισεκατομμύρια ευρώ με τη μορφή επιχορηγήσεων και 35 δισεκατομμύρια ευρώ από τα κονδύλια των ταμείων της ΕΕ.
Στο πλαίσιο μέτρησης της αποδοτικότητας η Κυβέρνηση θα παρακολουθεί τους δημοσιονομικούς κινδύνους και θα λαμβάνει αντισταθμιστικά μέτρα για την εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων (Ενότητα 2.1 του Μνημονίου).
Με γνώμονα την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού Συστήματος Διαχείρισης Πληροφορίας (MIS) και τη δημιουργία ολόκληρων διαχειριστικών αναφορών από τα αποθηκευμένα δεδομένα βασισμένα σε αναλύσεις απόδοσης στον κρίσιμο τομέα της φορολογικής πολιτικής και με συνεχείς δυνατότητες ανατροφοδότησης το πρόγραμμα προβλέπει την απόκτηση λογισμικού και την παροχή τεχνογνωσίας από την ΕΕ για την ανάλυση του δικτύου ΦΠΑ και για περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών σε όλους τους τομείς του Προγράμματος. Στην υποενότητα (v) της 2.3 του Μνημονίου γίνεται λόγος για δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων για τις οφειλές από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και για Κεντρικό Μητρώο ασφαλισμένων για γρήγορο και ενδελεχή έλεγχο και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Στην τελική παράγραφο της ίδιας ενότητας αναφέρεται ότι ο αυτόνομος φορέας εσόδων που θα συσταθεί θα είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει τακτές αναφορές και εκθέσεις στην κυβέρνηση και στο κοινοβούλιο, ενώ οι αρχές θα συνεχίσουν να βελτιώνουν τις λειτουργίες με τη χρήση βασικών δεικτών επίδοσης. Παρατηρείται με άλλα λόγια μια συνεχής πρόβλεψη για τη δυνατότητα μέτρησης της αποδοτικότητας βάσει συγκεκριμένων δεικτών επίδοσης.
Επιπλέον οι αρχές αναλαμβάνουν την υποχρέωση να επανεξετάζουν τις εργασίες του Δημοσιονομικού φορέα και κατόπιν να επικαιροποιεί τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική πολιτική σύμφωνα με τους στόχους του προγράμματος (2.4.1 του Μνημονίου). Η ποσοτικοποιημένη στοχοθεσία και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων με βάση δείκτες είναι και σε αυτό το σημείο εμφανής.
Ο έλεγχος σκοπιμότητας και η αξιολόγηση με σκοπό τη διακρίβωση της συμμόρφωσης της διοικητικής δράσης προς κανόνες, προδιαγραφές και εντολές συνεχίζεται και στα επόμενα εδάφια του Μνημονίου και συγκεκριμένα 1) με τη συνολική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος ενδίκων μέσων και τον εντοπισμό προβλημάτων (2.4.2 του Μνημονίου), 2) τη συγκρότηση του κέντρου αξιολόγησης της τεχνολογίας υγείας (ΑΤΥ) που θα συμβάλλει στην ένταξη των φαρμάκων σε θετικό κατάλογο (2.5.2), 3) την αξιολόγηση των επιδόσεων των παρόχων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και τη δημοσίευση των στοιχείων σε τριμηνιαία βάση, 4) τα τριμηνιαία σχέδια χρηματοδότησης στην ΤτΕ ώστε να εξασφαλίζεται η συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγηση των αναγκών ρευστότητας (3 του Μνημονίου), 5) η ανάθεση από την ΤτΕ σε έναν μόνο εκκαθαριστή για τη μέριμνα για την αποτελεσματική επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων από τους μεμονωμένους εκκαθαριστές και 6) η υποβολή αναφορών από τις τράπεζες ανά τρίμηνο αντιπαραβάλλοντας τις επιδόσεις τους έναντι βασικών δεικτών. Το ελληνικό ΤΧΣ θα εφαρμόζει κριτήρια επιδόσεων έναντι επιχειρησιακών στόχων.
Τέλος ενδεικτικά αναφέρεται σε αυτό το σημείο η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου» και το περιθώριο εξορθολογσμού του, ο έλεγχος και η αξιολόγηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και η επιδίωξη της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα (4.1 του Μνημονίου). Σε αυτά προστίθενται οι τακτικές αξιολογήσεις των συνθηκών ανταγωνισμού σε πρόσθετους τομείς την επόμενη τριετία και η αξιολόγηση από τα αρχές των μεταρρυθμίσεων στους τομείς του ανταγωνισμού, του διοικητικού φόρτου και της αδειοδότησης επενδύσεων.
Η αξιολόγηση των επιδόσεων (εκροές), της αποδοτικότητας (αξιολόγηση επιπτώσεων σε σχέση με τον ποιοτικό στόχο της Δημόσιας Πολιτικής), της αποτελεσματικότητας, η θέσπιση ειδικών ελεγκτικών αρχών, καθώς και οι δείκτες απόδοσης σε σχέση με το κόστος, το όφελος και τη χρησιμότητα αποτελούν κάποια από τα εργαλεία αξιολόγησης.
Ήδη από την εισαγωγική ενότητα 1 του Μνημονίου διατυπώνεται ρητά ότι οι όροι του Προγράμματος θα επικαιροποιούνται σε τριμηνιαία βάση με κάθε λεπτομέρεια και χρονοδιαγράμματα, λαμβάνοντας υπόψη την πρόοδο που έχει σημειωθεί αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις κατά το προηγούμενο τρίμηνο. Η αξιολόγηση αυτή θα διενεργείται από τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (απάντηση στο κριτήριο αξιολόγησης για το ποιος θα διενεργεί τους ελέγχους). Εφόσον τα αποτελέσματα κριθούν ικανοποιητικά θα επέρχεται η οριστικοποίηση των αποφάσεων και η νομική έγκρισή τους.
Σε μια προσπάθεια μέτρησης του κόστους και υπολογισμού της χρηματικής αξίας για την έμπρακτη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων (τεχνική αξιολόγησης που μετρά το κόστος) γίνεται ειδική μνεία για τους πόρους που δύναται να αντλήσει η ελληνική κυβέρνηση από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και από την ΕΤεπ για τη στήριξη των επενδύσεων, δηλαδή 38 δισεκατομμύρια ευρώ με τη μορφή επιχορηγήσεων και 35 δισεκατομμύρια ευρώ από τα κονδύλια των ταμείων της ΕΕ.
Στο πλαίσιο μέτρησης της αποδοτικότητας η Κυβέρνηση θα παρακολουθεί τους δημοσιονομικούς κινδύνους και θα λαμβάνει αντισταθμιστικά μέτρα για την εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων (Ενότητα 2.1 του Μνημονίου).
Με γνώμονα την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού Συστήματος Διαχείρισης Πληροφορίας (MIS) και τη δημιουργία ολόκληρων διαχειριστικών αναφορών από τα αποθηκευμένα δεδομένα βασισμένα σε αναλύσεις απόδοσης στον κρίσιμο τομέα της φορολογικής πολιτικής και με συνεχείς δυνατότητες ανατροφοδότησης το πρόγραμμα προβλέπει την απόκτηση λογισμικού και την παροχή τεχνογνωσίας από την ΕΕ για την ανάλυση του δικτύου ΦΠΑ και για περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών σε όλους τους τομείς του Προγράμματος. Στην υποενότητα (v) της 2.3 του Μνημονίου γίνεται λόγος για δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων για τις οφειλές από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και για Κεντρικό Μητρώο ασφαλισμένων για γρήγορο και ενδελεχή έλεγχο και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Στην τελική παράγραφο της ίδιας ενότητας αναφέρεται ότι ο αυτόνομος φορέας εσόδων που θα συσταθεί θα είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει τακτές αναφορές και εκθέσεις στην κυβέρνηση και στο κοινοβούλιο, ενώ οι αρχές θα συνεχίσουν να βελτιώνουν τις λειτουργίες με τη χρήση βασικών δεικτών επίδοσης. Παρατηρείται με άλλα λόγια μια συνεχής πρόβλεψη για τη δυνατότητα μέτρησης της αποδοτικότητας βάσει συγκεκριμένων δεικτών επίδοσης.
Επιπλέον οι αρχές αναλαμβάνουν την υποχρέωση να επανεξετάζουν τις εργασίες του Δημοσιονομικού φορέα και κατόπιν να επικαιροποιεί τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική πολιτική σύμφωνα με τους στόχους του προγράμματος (2.4.1 του Μνημονίου). Η ποσοτικοποιημένη στοχοθεσία και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων με βάση δείκτες είναι και σε αυτό το σημείο εμφανής.
Ο έλεγχος σκοπιμότητας και η αξιολόγηση με σκοπό τη διακρίβωση της συμμόρφωσης της διοικητικής δράσης προς κανόνες, προδιαγραφές και εντολές συνεχίζεται και στα επόμενα εδάφια του Μνημονίου και συγκεκριμένα 1) με τη συνολική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος ενδίκων μέσων και τον εντοπισμό προβλημάτων (2.4.2 του Μνημονίου), 2) τη συγκρότηση του κέντρου αξιολόγησης της τεχνολογίας υγείας (ΑΤΥ) που θα συμβάλλει στην ένταξη των φαρμάκων σε θετικό κατάλογο (2.5.2), 3) την αξιολόγηση των επιδόσεων των παρόχων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και τη δημοσίευση των στοιχείων σε τριμηνιαία βάση, 4) τα τριμηνιαία σχέδια χρηματοδότησης στην ΤτΕ ώστε να εξασφαλίζεται η συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγηση των αναγκών ρευστότητας (3 του Μνημονίου), 5) η ανάθεση από την ΤτΕ σε έναν μόνο εκκαθαριστή για τη μέριμνα για την αποτελεσματική επίτευξη των επιχειρησιακών στόχων από τους μεμονωμένους εκκαθαριστές και 6) η υποβολή αναφορών από τις τράπεζες ανά τρίμηνο αντιπαραβάλλοντας τις επιδόσεις τους έναντι βασικών δεικτών. Το ελληνικό ΤΧΣ θα εφαρμόζει κριτήρια επιδόσεων έναντι επιχειρησιακών στόχων.
Τέλος ενδεικτικά αναφέρεται σε αυτό το σημείο η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου» και το περιθώριο εξορθολογσμού του, ο έλεγχος και η αξιολόγηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και η επιδίωξη της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα (4.1 του Μνημονίου). Σε αυτά προστίθενται οι τακτικές αξιολογήσεις των συνθηκών ανταγωνισμού σε πρόσθετους τομείς την επόμενη τριετία και η αξιολόγηση από τα αρχές των μεταρρυθμίσεων στους τομείς του ανταγωνισμού, του διοικητικού φόρτου και της αδειοδότησης επενδύσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου