Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Πλεονεκτήματα και Δυσκολίες κατά τη διδασκαλία μιας Ξένης Γλώσσας σε Ενήλικες σπουδαστές Δρ. Αλέξανδρος Παπάνης

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
1. Δεν υπάρχουν προβλήματα πειθαρχίας.
2. Υπάρχει σαφής μαθησιακός σκοπός και προκαθορισμένοι στόχοι.
3. Οι σπουδαστές συχνά ήδη έχουν κάποια προηγούμενη γνώση της γλώσσας γεγονός που διευκολύνει την εκ νέου ενεργοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας.
4. Δεν υπάρχει εμπλοκή και καταναγκασμός από τρίτα πρόσωπα (π.χ. οι γονείς των μαθητών). Πρόκειται για ελεύθερη και συνειδητή επιλογή των ενηλίκων σπουδαστών.
5. Οι ενήλικοι μπορούν να δουν τα άμεσα αποτελέσματα του τι καταφέρνουν σε ρεαλιστικές καταστάσεις της καθημερινής τους ζωής. 
6. Η μάθηση αντιμετωπίζεται ως μία σοβαρή και εποικοδομητική εμπειρία από τους ενήλικους σπουδαστές.
7. Το να διδάσκεις ενήλικους διευρύνει τους ορίζοντες και των ίδιων των διδασκόντων (ειδικά όταν διδάσκουν την ξένη γλώσσα για ειδικούς ή ακαδημαϊκούς σκοπούς – καθώς επωφελούνται από την εξειδικευμένη γνώση που σχετίζεται με τα πεδία των επαγγελματικών ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων των ενηλίκων).
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
1. Στην εκπαίδευση ενηλίκων υπάρχουν συνήθως πιεστικοί χρονικοί περιορισμοί γιατί η ενασχόληση των ενηλίκων με την εκμάθηση της ξένης γλώσσας είναι κυρίως βραχυπρόθεσμη. Λόγω των υποχρεώσεών τους κουράζονται εύκολα και δεν μπορούν να ασχοληθούν συστηματικά με την εκμάθηση της ξένης γλώσσας για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Έτσι η εκμάθηση πρέπει να είναι οργανωμένη κατά τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σύντομη, εντατική, περιεκτική και με στόχο την πιστοποίηση των γνώσεων γιατί οι ενήλικοι επιθυμούν να τις χρησιμοποιήσουν για επαγγελματικούς λόγους. 
2. Ο χρόνος για εργασίες στο σπίτι είναι πολύ περιορισμένος. Κατά συνέπεια, οι περισσότερες δραστηριότητες πρέπει να εκτελούνται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
3. Οι ενήλικοι σπουδαστές έχουν ποικίλες έξω-εκπαιδευτικές ευθύνες και υποχρεώσεις (δουλειά, οικογένεια κ.λπ.) που τους επηρεάζουν και ψυχολογικά με αποτέλεσμα κάποιες φορές να χάνουν -όχι την ικανότητά τους για μάθηση- αλλά το ηθικό και το ζήλο τους για τη συνέχιση των σπουδών τους. 
4. Υπάρχουν βαθιά ριζωμένες εσφαλμένες αντιλήψεις που λειτουργούν αρνητικά στο θυμικοσυναισθηματικό κομμάτι των ενηλίκων σπουδαστών (συχνά θεωρείται ότι τα παιδιά και οι έφηβοι είναι περισσότερο επιτυχημένα ως σπουδαστές της ξένης γλώσσας από τους ενήλικους).
5. Οι ενήλικοι σπουδαστές έχουν ήδη αναπτύξει το δικό τους μαθησιακό τρόπο. Ο καθένας έχει αναπτύξει ένα δικό του τρόπο για να μαθαίνει πέρα από τα καθιερωμένα μοντέλα. Διαφέρει επίσης και ο ρυθμός μάθησης κάθε εκπαιδευόμενου. Αν και όλα αυτά μπορούν να λειτουργήσουν και ως πλεονεκτήματα.
6. Πιθανόν υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός από «αποκρυσταλλωμένα» λάθη που παρεμποδίζει τη μάθηση όταν οι σπουδαστές έχουν ήδη κάποια προηγούμενη γνώση της ξένης γλώσσας που διδάσκονται. Επίσης μπορεί να υπάρχουν δυσάρεστες εμπειρίες από την τελευταία φορά που διδάχθηκαν μία ξένη γλώσσα (π.χ. στην εφηβική τους ηλικία, στο πλαίσιο του σχολείου κ.λπ.) και αυτό τους προκαταβάλλει αρνητικά.
Γαλάνη Μαρία-Ελευθερία (2009) Η διδακτική και μαθησιακή διαδικασία της ξένης γλώσσας στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Καψάλης Α. & Παπασταμάτης Α. (2002), Εκπαίδευση Ενηλίκων α΄, Γενικά εισαγωγικά θέματα. Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Κολιάδης Ε. (2002). Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική πράξη: Το μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών. Αθήνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μετασχηματίζουσα Μάθηση

Μετασχηματίζουσα Μάθηση Αλέξανδρος Παπάνης Διδάσκων Αγγλικής Γλώσσας (ΕΕΔΙΠ Ι) Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης Κατανοώ σημαίνει αντιλαμβάνομα...