Η σύγκρουση με την έννοια της ειλικρινούς διάστασης απόψεων αποτελεί ένα πολύτιμο κομμάτι της ζωής, αφού εγγυάται ότι θα εξετασθούν οι διάφορες δυνατότητες και οι εναλλακτικές λύσεις και, κατά συνέπεια θα προκύψουν καινούργιοι τρόποι δράσης που δεν τους είχαμε σκεφτεί
Σε περιπτώσεις σύγκρουσης στον εργασιακό χώρο οφείλουμε να διασφαλίζουμε ότι:
1. Ακούμε και κατανοούμε τη σκοπιά και τις ανάγκες του άλλου
2. Προσπαθούμε να είμαστε δίκαιοι
3. Επικεντρωνόμαστε στα ζητούμενα και στα δεδομένα και δεν προσωποποιούμε τη σύγκρουση.
Συνήθως σε περιπτώσεις συγκρούσεων η λήψη αποφάσεων παραλύει διότι καμιά πλευρά δεν τολμά να κάνει παραχωρήσεις από φόβο μήπως η άλλη πλευρά εισπράξει αυτές τις παραχωρήσεις ως νίκη.
Η σύγκρουση είναι είτε ανοιχτή και επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια σε κάθε συνάντηση στον εργασιακό χώρο, είτε συγκαλυμμένη -ακόμη πιο επικίνδυνο αυτό- και τα δύο μέρη δεν μιλούν μεταξύ τους για το πραγματικό ζήτημα, αλλά αναζητούν την υποστήριξη συναδέλφων.
Σε περιπτώσεις σύγκρουσης στον εργασιακό χώρο οφείλουμε να διασφαλίζουμε ότι:
1. Ακούμε και κατανοούμε τη σκοπιά και τις ανάγκες του άλλου
2. Προσπαθούμε να είμαστε δίκαιοι
3. Επικεντρωνόμαστε στα ζητούμενα και στα δεδομένα και δεν προσωποποιούμε τη σύγκρουση.
Συνήθως σε περιπτώσεις συγκρούσεων η λήψη αποφάσεων παραλύει διότι καμιά πλευρά δεν τολμά να κάνει παραχωρήσεις από φόβο μήπως η άλλη πλευρά εισπράξει αυτές τις παραχωρήσεις ως νίκη.
Η σύγκρουση είναι είτε ανοιχτή και επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια σε κάθε συνάντηση στον εργασιακό χώρο, είτε συγκαλυμμένη -ακόμη πιο επικίνδυνο αυτό- και τα δύο μέρη δεν μιλούν μεταξύ τους για το πραγματικό ζήτημα, αλλά αναζητούν την υποστήριξη συναδέλφων.
Τρόποι Αποτροπής Συγκρούσεων στον Εργασιακό χώρο
Υπάρχουν δύο ειδών συγκρουσιακών υποδειγμάτων: α) το συγκρουσιακό υπόδειγμα όπου το μόνο που ενδιαφέρει τα μέρη είναι να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους και β) το αρμονικό υπόδειγμα όπου ο κύριος στόχος είναι η συλλογική ευθύνη προς το συμφέρον της υπηρεσίας και του προσωπικού, καθώς και η συμμετοχική λήψη αποφάσεων.
Γενικά, κατά την εμφάνιση των συγκρούσεων συνιστώνται τα ακόλουθα μέτρα:
1. Έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των συγκρούσεων. Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα. Αν έχετε ένα πρόβλημα με κάποιον, πηγαίνετε και μιλήστε του ευθέως, προτού οξυνθεί η κατάσταση.
2. Η μεσολάβηση ενός τρίτου ατόμου ή συναδέλφου θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά ανάμεσα στις δύο πλευρές.
3. Να διατυπώνετε ανοιχτά αλλά ήρεμα τις θέσεις και τους στόχους σας, να ασχολείστε με μελλοντικές ενέργειες και όχι με γεγονότα του παρελθόντος.
4. Αποφεύγετε την αμυντική και την επιθετική στάση
5. Διατηρείτε συνεχή επικοινωνία με το μέρος του οποίου οι απόψεις, τα συμφέροντα ή η στάση συγκρούονται με τα δικά σας. Δεν αναβάλλουμε τη συζήτηση ελπίζοντας ότι το πρόβλημα θα εξαφανισθεί από μόνο του – αντίθετα μάλιστα, συνήθως αυτό επιδεινώνεται.
6. Αντισταθείτε στον πειρασμό να μιλάτε για τον άλλον πίσω από την πλάτη του – μιλήστε με τον ίδιον.
7. Μάθετε να ακούτε, κάντε ερωτήσεις αντί να αποφαίνεστε και δείξτε κατανόηση για την πίεση που δέχεται το άλλο μέρος.
Υπάρχουν δύο ειδών συγκρουσιακών υποδειγμάτων: α) το συγκρουσιακό υπόδειγμα όπου το μόνο που ενδιαφέρει τα μέρη είναι να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους και β) το αρμονικό υπόδειγμα όπου ο κύριος στόχος είναι η συλλογική ευθύνη προς το συμφέρον της υπηρεσίας και του προσωπικού, καθώς και η συμμετοχική λήψη αποφάσεων.
Γενικά, κατά την εμφάνιση των συγκρούσεων συνιστώνται τα ακόλουθα μέτρα:
1. Έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των συγκρούσεων. Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα. Αν έχετε ένα πρόβλημα με κάποιον, πηγαίνετε και μιλήστε του ευθέως, προτού οξυνθεί η κατάσταση.
2. Η μεσολάβηση ενός τρίτου ατόμου ή συναδέλφου θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά ανάμεσα στις δύο πλευρές.
3. Να διατυπώνετε ανοιχτά αλλά ήρεμα τις θέσεις και τους στόχους σας, να ασχολείστε με μελλοντικές ενέργειες και όχι με γεγονότα του παρελθόντος.
4. Αποφεύγετε την αμυντική και την επιθετική στάση
5. Διατηρείτε συνεχή επικοινωνία με το μέρος του οποίου οι απόψεις, τα συμφέροντα ή η στάση συγκρούονται με τα δικά σας. Δεν αναβάλλουμε τη συζήτηση ελπίζοντας ότι το πρόβλημα θα εξαφανισθεί από μόνο του – αντίθετα μάλιστα, συνήθως αυτό επιδεινώνεται.
6. Αντισταθείτε στον πειρασμό να μιλάτε για τον άλλον πίσω από την πλάτη του – μιλήστε με τον ίδιον.
7. Μάθετε να ακούτε, κάντε ερωτήσεις αντί να αποφαίνεστε και δείξτε κατανόηση για την πίεση που δέχεται το άλλο μέρος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου