Σε κάθε επιχείρηση η αύξηση των γνώσεων (τεχνογνωσία) του προσωπικού, η διερεύνηση των δεξιοτήτων του (μετατροπή γνώσης σε αποτέλεσμα) αλλά και η βελτίωση της εργασιακής κουλτούρας της ίδιας της επιχείρησης μπορεί να επιτευχθεί μέσα στα πλαίσια μιας οργανωμένης μαθησιακής διαδικασίας και, πιο συγκεκριμένα, μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης.
Ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση για τη διενέργεια ενός τέτοιου προγράμματος αποτελεί η προηγούμενη διερεύνηση από τη διοίκηση των πραγματικών αναγκών εκπαίδευσης των εργαζομένων – σε αντίθετη περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι η άσκοπη σπατάλη των οικονομικών πόρων της επιχείρησης.
Για το λόγο αυτό ο ιδιοκτήτης - διευθυντής μιας επιχείρησης θα πρέπει να εξετάσει με κάθε λεπτομέρεια τις αληθινές επιμορφωτικές ανάγκες αλλά και τα πραγματικά ενδιαφέροντα, κλίσεις, στόχους και επιθυμίες των εργαζομένων του, ώστε να αυξήσει την ετοιμότητα δράσης τους, να τους παρακινήσει και να κεντρίσει τη δημιουργικότητά τους.
Οι κύριοι παράγοντες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη είναι πρωτίστως 1) οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην επιχείρησή του, όπως π.χ. η καταλληλότητα των εγκαταστάσεων, η ύπαρξη αντίστοιχου εξοπλισμού, καθώς και η διαθεσιμότητα οικονομικών πόρων.
Ακόμη θα πρέπει να διερευνήσει 2) τη σχέση κόστους με την τελική ωφέλεια, να αξιολογήσει δηλαδή την επιμόρφωση σε σχέση με το αποτέλεσμα και τις επιπτώσεις της στον εργαζόμενο και στην επιχείρηση. Για το σκοπό αυτό είναι απαραίτητο να υπολογισθεί και να πιστοποιηθεί για τον εκπαιδευόμενο ο βαθμός απόκτησης ορατών και μετρήσιμων γνώσεων και δεξιοτήτων.
Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη 3) οι πραγματικές ανάγκες του προσωπικού, ανάλογα με το επίπεδο γνώσεων των εργαζομένων και μετά από τη συστηματική αξιολόγηση των εργασιακών ικανοτήτων τους να γίνει ο καθορισμός μετρήσιμων στόχων βελτίωσης της εργασιακής συμπεριφοράς τους. Επίσης είναι σημαντική η προετοιμασία κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος για την υποστήριξη και μεταφορά στην πράξη των ικανοτήτων που αποκτήθηκαν.
Και τέλος 4) οι προτιμήσεις των ίδιων των εργαζομένων σε σχέση με την επιμόρφωση και τα προσδοκώμενα από αυτούς αποτελέσματά της.
Μία άλλη σημαντική παράμετρος του προγράμματος επιμόρφωσης αποτελεί ο χώρος διεξαγωγής του. Εάν επιλεχθεί να πραγματοποιηθεί εντός της επιχείρησης τότε η εκπαίδευση του προσωπικού θα γίνει υπό την ευθύνη και επίβλεψη του διευθυντή της επιχείρησης, με τη συνεργασία ίσως εργαζομένων που ήδη διαθέτουν δεκαετή εμπειρία και άνω. Σε αυτή την περίπτωση το κόστος της επιμόρφωσης μειώνεται σημαντικά, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται η επιμόρφωση σε πραγματικές εργασιακές συνθήκες.
Η ενδεικνυόμενη μέθοδος εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας που συμβάλλει στην αύξηση του ενδιαφέροντος και στην ενίσχυση της δημιουργικότητας των εργαζομένων είναι η εναλλαγή των θέσεων εργασίας (Job rotation). Σύµφωνα µε τη μέθοδο αυτή, ο εργαζόμενος μετακινείται/ εναλλάσσεται σε διαφορετικές εργασιακές θέσεις και µε τον τρόπο αυτό αφενός διευρύνεται η εργασιακή του ικανότητα, αφετέρου δε αποκτά µία πιο ολιστική εικόνα της επιχείρησης και, συνεπώς, κατανοεί καλύτερα τη λειτουργία της.
Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων και ευθύνης θα μπορούσε να αποτελέσει επίσης μία άλλη εναλλακτική λύση σε περίπτωση διεξαγωγής του προγράμματος επιμόρφωσης στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης.
Στην περίπτωση ωστόσο που επιλεγεί η εκπαίδευση έξω από τον χώρο εργασίας ελλοχεύει ο κίνδυνος η όλη διαδικασία να μη συνδεθεί ικανοποιητικά με τη λύση πρακτικών προβλημάτων και να μη μεταφερθεί η αποκτηθείσα γνώση στην επιχειρησιακή καθημερινότητα.
Γενικά, λαμβάνοντας υπόψη σημαντικούς παράγοντες όπως ο αριθμός των συμμετεχόντων και ιδιαίτερα των ανειδίκευτων βοηθών, τον υψηλό βαθμό ανάγκης για ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα που θα ικανοποιεί τις εξειδικευμένες ανάγκες του προσωπικού, τη χαμηλή σχέση κόστους-ποιότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος στο χώρο εργασίας, καθώς και την ύπαρξη εσωτερικά διαθέσιμου προσωπικού για την ανάπτυξη εσωτερικών σεμιναρίων η ενδοεπιχειρησιακή επιμόρφωση εγγυάται την άμεση και αποτελεσματική απόκτηση σύγχρονων γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και τον άμεσο έλεγχο επιτυχίας.
Ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση για τη διενέργεια ενός τέτοιου προγράμματος αποτελεί η προηγούμενη διερεύνηση από τη διοίκηση των πραγματικών αναγκών εκπαίδευσης των εργαζομένων – σε αντίθετη περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι η άσκοπη σπατάλη των οικονομικών πόρων της επιχείρησης.
Για το λόγο αυτό ο ιδιοκτήτης - διευθυντής μιας επιχείρησης θα πρέπει να εξετάσει με κάθε λεπτομέρεια τις αληθινές επιμορφωτικές ανάγκες αλλά και τα πραγματικά ενδιαφέροντα, κλίσεις, στόχους και επιθυμίες των εργαζομένων του, ώστε να αυξήσει την ετοιμότητα δράσης τους, να τους παρακινήσει και να κεντρίσει τη δημιουργικότητά τους.
Οι κύριοι παράγοντες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη είναι πρωτίστως 1) οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην επιχείρησή του, όπως π.χ. η καταλληλότητα των εγκαταστάσεων, η ύπαρξη αντίστοιχου εξοπλισμού, καθώς και η διαθεσιμότητα οικονομικών πόρων.
Ακόμη θα πρέπει να διερευνήσει 2) τη σχέση κόστους με την τελική ωφέλεια, να αξιολογήσει δηλαδή την επιμόρφωση σε σχέση με το αποτέλεσμα και τις επιπτώσεις της στον εργαζόμενο και στην επιχείρηση. Για το σκοπό αυτό είναι απαραίτητο να υπολογισθεί και να πιστοποιηθεί για τον εκπαιδευόμενο ο βαθμός απόκτησης ορατών και μετρήσιμων γνώσεων και δεξιοτήτων.
Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη 3) οι πραγματικές ανάγκες του προσωπικού, ανάλογα με το επίπεδο γνώσεων των εργαζομένων και μετά από τη συστηματική αξιολόγηση των εργασιακών ικανοτήτων τους να γίνει ο καθορισμός μετρήσιμων στόχων βελτίωσης της εργασιακής συμπεριφοράς τους. Επίσης είναι σημαντική η προετοιμασία κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος για την υποστήριξη και μεταφορά στην πράξη των ικανοτήτων που αποκτήθηκαν.
Και τέλος 4) οι προτιμήσεις των ίδιων των εργαζομένων σε σχέση με την επιμόρφωση και τα προσδοκώμενα από αυτούς αποτελέσματά της.
Μία άλλη σημαντική παράμετρος του προγράμματος επιμόρφωσης αποτελεί ο χώρος διεξαγωγής του. Εάν επιλεχθεί να πραγματοποιηθεί εντός της επιχείρησης τότε η εκπαίδευση του προσωπικού θα γίνει υπό την ευθύνη και επίβλεψη του διευθυντή της επιχείρησης, με τη συνεργασία ίσως εργαζομένων που ήδη διαθέτουν δεκαετή εμπειρία και άνω. Σε αυτή την περίπτωση το κόστος της επιμόρφωσης μειώνεται σημαντικά, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται η επιμόρφωση σε πραγματικές εργασιακές συνθήκες.
Η ενδεικνυόμενη μέθοδος εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας που συμβάλλει στην αύξηση του ενδιαφέροντος και στην ενίσχυση της δημιουργικότητας των εργαζομένων είναι η εναλλαγή των θέσεων εργασίας (Job rotation). Σύµφωνα µε τη μέθοδο αυτή, ο εργαζόμενος μετακινείται/ εναλλάσσεται σε διαφορετικές εργασιακές θέσεις και µε τον τρόπο αυτό αφενός διευρύνεται η εργασιακή του ικανότητα, αφετέρου δε αποκτά µία πιο ολιστική εικόνα της επιχείρησης και, συνεπώς, κατανοεί καλύτερα τη λειτουργία της.
Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων και ευθύνης θα μπορούσε να αποτελέσει επίσης μία άλλη εναλλακτική λύση σε περίπτωση διεξαγωγής του προγράμματος επιμόρφωσης στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης.
Στην περίπτωση ωστόσο που επιλεγεί η εκπαίδευση έξω από τον χώρο εργασίας ελλοχεύει ο κίνδυνος η όλη διαδικασία να μη συνδεθεί ικανοποιητικά με τη λύση πρακτικών προβλημάτων και να μη μεταφερθεί η αποκτηθείσα γνώση στην επιχειρησιακή καθημερινότητα.
Γενικά, λαμβάνοντας υπόψη σημαντικούς παράγοντες όπως ο αριθμός των συμμετεχόντων και ιδιαίτερα των ανειδίκευτων βοηθών, τον υψηλό βαθμό ανάγκης για ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα που θα ικανοποιεί τις εξειδικευμένες ανάγκες του προσωπικού, τη χαμηλή σχέση κόστους-ποιότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος στο χώρο εργασίας, καθώς και την ύπαρξη εσωτερικά διαθέσιμου προσωπικού για την ανάπτυξη εσωτερικών σεμιναρίων η ενδοεπιχειρησιακή επιμόρφωση εγγυάται την άμεση και αποτελεσματική απόκτηση σύγχρονων γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και τον άμεσο έλεγχο επιτυχίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου